"Aki szrnyetegekkel kzd, vakodjon tle, nehogy sajt maga is szrnyetegg vltozzk." Br az idzet Nietzschtl szrmazik, egy Torque nev eltlt sokat meslhetne errl az rzsrl.
A The Suffering mindannyiunknak nagy meglepets volt: sikeresen tvzte a hagyomnyos TPS akcit a tllhorrorral s ugyan korntsem volt tkletes, sokan az utbbi vek egyik leghangulatosabb jtkaknt gondolunk r. Kicsit elfogult vagyok, de van mentsgem. Annak idejn olyannyira a hatsa al kerltem, hogy szinte egyhuzamban jtszottam vgig – ami azrt ritkasg. Ezrt vrtam izgatottan a folytatst s… ezrt csaldtam nagyot.
Ha mr gy belecsaptunk a lecsba, gyorsan tisztzzuk: a msodik rsz valban csaldst okozott, de ez korntsem jelenti azt, hogy a The Suffering 2 rossz jtk lenne. Amit az elz epizdban szerettnk (kivl sztori, egyedi hangulat) az jra itt van. Sajnos azonban a korbban tapasztalt hibk is ksrtenek, radsul igen kevs az jts – emiatt szomor pandk vagyunk.
Szknk, szknk?A sztori ott folytatdik, ahol az elz rsz vgn abbamaradt. Egy rvid flashback utn Torque vgre-valahra elhagyja a brtnszigetet s kicsiny hajja fedlzetn Baltimore fel veszi az irnyt. (Hogy pontosan milyen krlmnyek kztt, az attl is fgg, hogy az els rsz vgn melyik befejezst kaptuk.) A lnyeg, itt sem jobb a helyzet. Valakik nagyon lnken rdekldnek a Carnate Islanden trtntek utn s alaposan megvizsglnk Torque "klnleges kpessgt" is. Szerencsre hamar kitr a kosz s elmeneklhetnk, mert idkzben a lnyek is megrkeztek. A helyzet innentl kezdve ismers, csak pp a krnyezet vltozott. Ugyanolyan stt, lepukkant helyeken jrunk, mint annak idejn a szigeten, csak itt fkpp vrosi dszletek kztt. (A plyk rdekes mdon mgis ktttebbnek tnnek.) Persze, ha mr annyira bevlt, ezttal is lesz alkalmunk brtnben mszklni, egyrszt a visszaemlkezsek miatt, msrszt Torque az "ismerjk meg haznk brtneit" vetlkedre kszlve a baltimore-i kterban is tesz egy rvid ltogatst.
Doktor r! n itt?Hamar megismerkednk nhny rdekes fazonnal, pldul egy Blackmore nev nagggyon gonosz fiatalemberrel, aki a trtnet sorn egyre fontosabb szerepet tlt be. Affle jtknak tekinti ezt a kis „gyet” velnk, de valdi indtkai csak ksbb vlnak vilgoss. Rgi kedves ismersknt dvzlhetjk a drga j Dr. Killjoyt, aki ezttal is igyekszik minl vratlanabb pillanatokban meglepni minket egy trfs prezentcival. (Aki valamirt kihagyta az elz rszt, Dr. Killjoy Carnate Island egykori elmegygyintzetnek igazgatja volt, mg a szzad elejn. Utunk sorn gyakran kerreg fel majd egy vettgp valamelyik sarokban, s Dr. Killjoy beszlni kezd hozznk... Minden alkalom egy kln lmny lesz.) Szintn fontos szerepl lett Carmen, tragikus krlmnyek kzt elhunyt felesgnk is – sejthet, hogy az felbukkansai vgkpp zavarbaejt s szrrelis hangulatot teremtenek.
Mily mly a seklysgA The Suffering mindkt epizdjnak legvonzbb aspektusa, hogy elsre teljesen agyatlan darabols horrornak tnik, m valahol sokkal mlyebb rtegei is vannak. A sztori bizonytalan pontjai persze tkletesen alkalmasak arra, hogy mindenki gy rtelmezzen dolgokat, ahogy neki tetszik – vagy akr ne is foglalkozzon vele. Dngetnk elre, nyakig gzolva a vrben, egy id utn pedig mr annyira abszurd az egsz, hogy fel sem vesszk. Egyre szrrelisabb lmnyek vltjk egymst s ugyanaz a bizonytalan rzs fog el bennnket, mint az elz rszben: kezd elmosdni a valsg s a hallucinci kzti halovny hatrvonal. A meglehetsen lineris plykat bevillan emlkkpek szabdaljk szt, s amikor mr pp kezdennk beleunni a darlsba, mindig bet valami vratlan fordulat – a jtk ezttal is tkletes tempban adagolja a sztorit. A karakterek meggyzek: br Torque most is olyan, amilyen, Dr. Killjoy ezttal is hozza az elz rszben megszokott sznvonalat, Blackmore szerepben pedig maga Michael Clarke Duncan brillrozik (akit legutbb A szigetben vagy a Sin City-ben lthattunk). Azt azonban meg kell emlteni, hogy az imnt vzolt modell az elz rszben sokkal-sokkal jobban mkdtt. A The Suffering finom tmenet volt az akci TPS s a tllhorror kztt, a folytats azonban inkbb csak egy horrorisztikus elemekkel megrakott lvldzsdi. Csupn az arnyok toldtak el, s nem vagyunk meggyzdve arrl, hogy pp a megfelel irnyba.
Kamera kvl-bellAz irnytson rezheten csiszoltak az elz rszhez kpest, de sajnos mg gy sem tkletes. Ami viszont nagyszer, ezttal mkdkpes FPS-nzpontba is vlthatunk. Ennek ellenre rdemes kapcsolgatni az FPS s TPS perspektva kztt, mert elbbiben ugyan knnyebb a clzs a tzharcok sorn, utbbi belthatbb teszi a krnyezetet. s mivel a szrnyek mr csak olyanok, hogy szeretnek htulrl a nyakunkba ugrani, jobb ha mindig felkszlnk a legrosszabbra… St, elfordulnak olyan specilis helyzetek is, amikor intuitv mdon kell hasznlnunk klnfle lehetsges mozdulatainkat, melyek FPS nzetben kevss kvethetk: ha pldul a tzes Arsonist lngra lobbant bennnket (mrpedig ezt fogja csinlni, amilyen geny) gyorsabban elolthatjuk magunkat, ha lekuporodunk a fldre, gurulunk valamerre, majd felpattanunk. Bizonyos helyzetekben, mint amikor ltrra mszunk vagy pp dmoni formt ltnk, a jtk automatikusan is a hasznlhatbb nzetre kapcsol.
Ezek szivatnak minket...Taln a hangok a fejemben a felelsek rte, de jtk kzben nem tudtam szabadulni attl a kellemetlen rzstl, hogy most azonnal replre lk, elutazok Chicagba, berombolok a Midwayhez s egy baseballt hatkony kzremkdsvel meginterjvolom a fejlesztket: ugyan mirt tettek meg minden tlk telhett, hogy sznn szivassanak minket? Kezdem a sirmokat: a fegyverek nagyon gyengk. Igaz, az M60-assal hatkonyan rvelhetnk, de az kivteles eset (klnben is, alig tallunk hozz lszert). A tbbi fegyver egyszeren bna. Amellett, hogy dgunalmasak (pisztoly, shotgun, golyszr, lrifri) mg egy Skorpibl is egy teljes trat kell tpakolnunk egyetlen nyavalys szrnybe, mire lesz oly btynk s vzszintbe helyezkedik. Mirt?! Tltnyt persze tallunk menet kzben, de sosem akkor, amikor pp kellene. Aztn itt ez az okos jts, hogy egyszerre csak kt fegyver lehet nlunk… Taln a realizmus kedvrt? (Csak azrt nem kacagok fel ezen hangosan, mert flek, hogy vicsorgs kzben megharapnm a sajt arcomat.) Nem egyszer elfordult, hogy egy hosszabb csata kzben (hullmokban tmad szrnyek, szeressk mink az ilyet) kifogytam a lszerbl. Az „insanity” mr mg nem rte el a maximumot, gy nem tudtam dmoni formba vltani, gyhogy nem volt ms vlasztsom, pisztolyom markolatval kezdtem kalaplni mindenkit, akit csak rtem. Nem, valban nem voltam sznalmas, ahogy ide-oda ugrndozva osztogattam a kokikat… Radsul bizonyos szrnyeket emberi formban meg sem tudunk sebezni, gyhogy addig kell mszrolnunk a tbbieket, mg t nem vltozhatunk vgre. s persze van itt mg egy apr meglepi, a HP-nkat visszatlt gygyszeres dobozokat mr nem hurcolhatjuk magunkkal. Ha tallunk egyet, helyben benyalhatjuk, de zsebrevgni, azt mr nem. Szval kszi, n s a baseballtm elindultunk Ferihegyre.
Ne tartsd vissza!Egyetlen racionlis magyarzatot talltam minderre: a jtk arra igyekszik sarkallni minket, hogy minl gyakrabban vltsunk t dmoni formba, mert valaki a Midwaynl gy dnttt, ez itt a mka lnyege. Sajnos egy id utn mg ez is elveszti varzst, nyilvnvalan azrt, mert tl sokszor ltjuk. Ezzel kapcsolatban is volt nmi hinyrzet bennnk: taln bels dmonunkat lehetett volna flelmetesebbre faragni... De ezt mr csak nagyon halkan jegyezzk meg.
Knytelenek vagyunk mg nhny dolgot felemlegetni: ilyen pldul a jtk tlsgosan nagy "jrahasznostott" rsze. A rmek legtbbjt mr lthattuk az elz epizdban, az jak kzl pedig csak kevs tnik rdekesnek. A tbbi… nos, ronda, de ettl fggetlenl fantzitlan. Ami azonban vgkpp elszomort: tmnytelen buggal tallkoztunk. Nha elg volt kicsit megpiszklni a ment s kifagytunk, mskor beleszaladtunk egy tereptrgyba s nem tudtunk kiszabadulni, mert egy helyben futottunk. (Horrorisztikusnak horrorisztikus, elismerem.) A Midway valamirt mindig ilyen baromsgokon hasal el, ezrt nem lett "klasszikus" az elz rsz, ezrt lett feledhet a folytats. Az igazi rajongk persze rtkelni fogjk, hogy folytatdik a kaland, mg tbbet megtudunk Torque titkozatos mltjrl, de aki mg nem jtszott az els rsszel, inkbb annak essen neki. Sajnlom, de ezt kell mondanom: a Ties That Bind szinte minden tekintetben gyengbb.
81%