Rgta folyt mr a tallgats, ezttal milyen fejlesztst tesznek bele az NBA Live sorozat legjabb tagjba. Kevs volt a pletyka, ahogy valjban a fejlesztsek szma sem tl nagy. Legalbbis kvlllnak gy tnik. De aztn 10–15 meccs utn azrt kiderl sok minden.
Amita James Naismith feltallta a kosrlabdzst, ez a sport vrl vre egyre npszerbb. Argentntl Zimbabwig millik s millik jtsszk. Az NBA meccseit pedig tbb tz- vagy akr szzmillinyi nz is figyeli vilgszerte. Erre mondjk azt, hogy aki a kosrlabdzsba fektet, nem kockztat sokat. gy van ezzel az Electronic Arts is: kihozunk egy jabb NBA Live-ot, abban sok kockzat nem lehet.
Fejleszts vs. kockzatMaga a sport nem fejldik tl dinamikusan: amita a Chicago s Michael Jordan korszaka leldozott, forradalmi jdonsg kevs szletett. Manapsg inkbb az zlet dominl (no persze ettl mg flelmetesen j jtkosok pattogtatnak a ligban). Ezrt is lehetett nehz a fejlesztk szmra megvlaszolni a kvetkez krdst: "Az
NBA Live 2005
-ben sokat jtottunk, most mi a fent csinljunk?" A vlasz a lehet legegyszerbb: kell nhny pici, de ltvnyos jts, egybknt pedig tovbb kell polrozgatni az egszet, hogy mg szebb, mg hitelesebb legyen. Mindkt clt sikerlt megvalstani: nulla kockzattal ksztettek egy az eddigieknl jobb, lvezetesebb, hitelesebb kosrlabdaprogramot. Lehet, hogy eddig is gy kellett volna? Ez a krdsem megvlaszolatlan marad, ugyanakkor mr ltom a fanyalgkat, akik azt mondjk: "De hiszen ez semmit nem fejldtt, most ezrt adjak ki sok ezer pnzt?" Aki csak „felsznesen” NBA-zik, s csak a zskols, meg az All-Star weekend rdekli, az valban kevs jdonsgot tall majd els ltsra. De mindenkit megnyugtatok: az NBA szablyait sem vltoztatgatjk vrl vre csak azrt, hogy az emberek jra kimenjenek a meccsre. A kosrlabdt vagy szereti valaki, vagy nem. Ha ez utbbi trtnik, akkor hiba is mondok brmit; ha az elbbi, akkor pedig az
NBA Live 06
vsrli a pnzkrt nagyon j szolgltatst kapnak.
Szabadstlus szupersztrokMr az elz "vadban" is hdt tjra indult a szabad stlus. Ebben az vben a legeslegfontosabb jts ennek az zemmdnak a tovbbfejlesztse lett. Amg eddig a sztrjtkosokat csak egy a talpuk alatt lthat csillag jelezte, ettl kezdve a kis krbe hat klnbz bra kltzhet. A legltvnyosabb a Highflyer (magasan szll), amely olyan jtkosokra vonatkozik, akik hatalmas replsekkel (msokat tugorva akr) zskolnak, igen ltvnyosan. Ilyen pldul LeBron James, Ricky Davies, Dwyane Wade stb. A Playmakerek (jtkmester) olyan irnytk (avagy mai nevkn htvdek), akik zsenilisan ltnak a plyn, s trkksen passzolva csapjk be ellenfelket, s gy hozzk helyzetbe trsaikat. Ilyen pldul Jason Kidd, Stephon Marbury s Steve Nash. A Power (er) olyan jtkosokra vonatkozik, akik hatalmas testi erejk miatt szinte megllthatatlanok. Ezek a jtkosok mind tmadsban, mind vdekezsben igen hasznosak lehetnek. Ben Wallace maga az l plda erre a kategrira, de ide tartozik mg mondjuk Kenyon Martin, vagy a j reg Shaq is. Scorer (pontszerz), aki szinte brmikor s brhonnan betall, mint Kobe Bryant, Baron Davies, vagy Allen Iverson pldul. A Shooter (nehztzr) taln a msodik legltvnyosabb szabad stlus. Ezek azok a fik, akik a hrmas vonalon kvlrl tzelnek nagy hatkonysggal. Sokak kedvence a rgi NBA-kbl Peja Stojakovic, de Ray Allen s Quentin Richardson is igazi dobgp. Vgl, de nem utolssorban a Stopper (blokkol) kvetkezik, aki, mint a nevbl is ltszik, az ellenfl dobjtkosnak "lesapkzsban" jeleskedik. Ezek mellett a kosrlabdzk mellett nem knny az let: vagy ellopjk a labdt, vagy a levegben szerelik a dobst. Idegest, de a vdekezsben igen hasznos. Kevin Garnett az egyik legjobb plda az ilyen jtkosra, Elton Brand, Kobe s Jason Kidd mellett. Persze a felsorolt nevek csak pldk: j nhny szupersztrt tallhatunk mg szinte mindegyik kategriban.
Ennyit az jdonsgok vilgbl?Szinte mindent lertam, ami j a jtkban, hiszen ez az, ami nagyon is ltszik egy perc utn. Ami szintn szemet szrhat, az az j grafikus motor, amely mg hitelesebben jelent meg minden jelenetet, irnyvltst, zskolst, s amely zsenilisan kezeli a test-test elleni tkzst (s amely egy rdekes "bakihoz" vezet – errl ksbb). A lnyege pont ez utbbi: szemben azzal, amit az utols vekben csinltak (magyarn szinte minden szitucit megprbltak motion-capture-zni), most mr szemmel lthatan erre nem volt szksg, hiszen a motor magtl tudja ezeket a dolgokat. Ennek ellenre rengeteg animcis fzis van, de ezek egymsba fzse, illetve a szitucihoz alkalmazkodsa szinte tkletesen van megoldva. Pldul amikor egy jtkos gy tr a kosrra, hogy eltte nagy termetek tornyosulnak, simn lepattan rluk: bnn prblja a kosrra horgolni a labdt, s mg rosszul is huppan a talajra. Mint a valsgban. Ugyanez a helyzet a vdekezsnl is: mivel megfelel lbmunkval brkit meg lehet akadlyozni abban, hogy a kosr fel trjn, gy nha elg csak elllni, hogy meglljon vagy passzoljon. Szerencsre a jtkosokban mg akkor is van nmi mestersges intelligencia, amikor a mi irnytsunk alatt llnak: ahogy a kosrsuliban tantottk nekik, figyelik az embert, megfelel testhelyzetet vesznek fel, hogy minl jobb legyen a vdekezs. St, ha arra repl a labda, igyekeznek azt elhalszni. Mg egy utols megjegyzs a grafikus motorrl: mindenki knnyen felismerhet, csak az a baj, hogy jtk kzben merev karccal nznek a fik. Na sebaj, lesz mit csinlni a 07-ben legalbb.
Okos legyen, vagy szp?n egyrtelm vlaszt tudok erre a krdsre: legyen okos! S az
NBA Live 06
a sportjtkok kztt az egyik legokosabb (s persze nem is csf, st ). De flrerts ne essk, ez nmagban nem a csodt, csak a megfelel programozst jelenti. Azonban a fejlett tkzsmodellnek megvannak a htrnyai: ahogy grtem, most lerntom a leplet. Nem egyszer elfordul, hogy egy jtkos, aki nem tud keresztlfutni ellenfeln, helyben futva prblkozik. Esetleg labdavesztsre knyszerthetjk ellenfelnket gy, hogy a bntetterleten lev jtkost egyszeren krlvesszk, s mivel nem tud kitrni, hrom msodpercet fjnak a brk. De a legbutbb hiba mgis az, amikor egy rossz helyzetbe keveredett jtkos szvbaj nlkl a palnk tartjra dobja a labdt, mert a palnk mgl akar pontot szerezni. Ahogy mondani szoktk: ezrt mr az ovis csapatban is lecserlik az embert. Egybknt elegendnek tartom az "emberi hibzsi" faktort, br lehetne egy kicsit tbb eladott labda, vagy nha egy lpshiba, s visszavehetnnek a visszajtszsok szmbl (ezrt az ovis csapatbl szintn lecserlik az embert). Minden jtkmd maradt (j nincs), a kzvettsek igen hangulatosak, br 10–15 meccs utn kiss ismtldnek hatnak, ha bajnoksgban jtszunk; a kis tvezet filmek megint jk; a kznsg mg mindig bna, szval igazi NBA-sznvonal, kifnyezve, de nem felrzva. Ajnlom szeretettel.
94%